#dtv Zijn uw klanten blij met u?

Gepost op: in de categorie: Opinies

Klanttevredenheidsonderzoeken, vragenlijstjes, enquêtes, onlineonderzoek, klantpanel, mediaberichten. Lijstjes, lijstjes, lijstjes… Maar hoe denkt uw klant nu daadwerkelijk over u en uw dienstverlening? En hoe pikt u deze signalen op?

Uw bedrijf is vindbaar via de gangbare Social-Media platformen. U promoot uw organisatie en diensten daarbij vast ook via de website en LinkedIn.Maar draai het eens om. Wacht niet op reacties, maar benader zelf eens uw relaties en start een dialoog om vervolgens duidelijk te krijgen hoe men over uw organisatie en dienstverlening denkt. Vragen staat vrij… toch?Ieder contactmoment is er eentje en kan uitgroeien tot weer een nieuw gescoorde order of uitbreiding van het huidige. Dit gebeurd natuurlijk frequenter als uw klant u kent en tevreden is met wat is afgesproken én u geleverd heeft wat is verkocht.

Omgekeerde wereld

Het opvangen van klantsignalen, maar dan de andere kant op.We kunnen dit één op één doen, maar deze signalen opvangen is eigenlijk niet meer dan het inrichten van het proces. Van het verzamelen van klantsignalen tot en met het daadwerkelijk doorvoeren van verbeteracties. Het verzamelen van deze signalen kan natuurlijk op diverse manieren. Denk aan het vastleggen van telefoongesprekken en bezoekverslagen in één systeem.

Eén van de belangrijkste klantsignaal doelen is om de betrokkenheid van de medewerkers richting de klant te vergroten. Een leuke en vooral effectieve manier om deze betrokkenheid te creëren is dus om een open dialoog (informatie uitwisseling) aan de gaan. Focus is hierbij wel van belang. Blijf bij de basis en laat u niet verleiden tot uitspraken of afspraken. Dit komt later.

De volgende vragen kunnen hierbij gesteld worden:

–          Waarover bent u tevreden inzake onze dienstverlening?
–          En wat zou u blij verassen ten aanzien van onze dienstverlening?
–          Wat kunnen wij doen om u tevreden te stellen?

Mochten er vooraf specifieke uitdagingen zijn waar u tegenaan loopt, dan kunt u vooraf focus, klantgroepen of onderwerpen creëren en vastleggen.

Oké, dat weten we, maar doen we er ook iets mee?

Waar u natuurlijk wel op moet letten is de terugkoppeling en het later doorpakken van de eventueel gemaakte afspraken. Maak een takenlijst en plan hier vooraf tijd voor in.
Bij verbeteracties het verzuimen te vragen of deze positief zijn ervaren is namelijk een dikke gemiste kans.En de klant geregeld op de hoogte houden van uw bedrijfsactiviteiten of niet commerciële acties levert vaak ook een grote voldoening op.

Tim Helpt!

Een goed systeem om dit proces te leiden en goed af te ronden is Tim.Tim staat voor Team Information Management en is door de verschillende modules breed inzetbaar. Het unieke van Tim is het associatieve gegevensmodel. Dit model maakt het mogelijk om informatie vrijuit te delen, te verbinden en is vanuit alle invalshoeken snel opvraagbaar.Van het vastleggen van calls, het maken van klantgroepen, tot het beheren en opvolgen van uw afspraken, staat Tim u terzijde, als uw digitale collega.

Succes en groeten van Tim.

Geschreven door:

Wilco Troost

Als director development beleef ik spannende tijden. De toekomst ziet er per dag anders uit. Het uiterste vergen van mens en machine. Ik zou niet anders willen!

Nog geen reacties

Reageer