Zorgservice NL

ZorgService NL specialiseert zich in belevering van medische hulpmiddelen aan woonzorgcentra in Nederland. De dienstverlening rondom medische hulpmiddelen bestrijkt een breed gebied. ZorgService NL voorziet niet alleen de bewoners van de juiste producten. Ook het team van verzorgenden kan worden voorzien van instructie en begeleiding bij juiste toepassing van hulpmiddelen en oplossing van specifieke problemen. ZorgService NL is onderdeel van Mediq. Dit is een internationale retail- en distributieonderneming voor geneesmiddelen en medische middelen. Bij Mediq werken ruim 7000 mensen.

Tim is bij ons essentieel in het salesproces. Bij het benaderen van klanten en potentiële relaties raadplegen we Tim altijd. We maken een verkoopplan in Tim. Deze werkwijze vraagt structuur en discipline maar betaalt zich absoluut terug. Het feit dat je informatie aan elkaar kunt koppelen, geeft je een voorsprong. Met een druk op de knop heb je alle benodigde data paraat. Dat maakt gesprekken makkelijker. We zijn zeer blij met Tim en hopen nog lang samen te werken.

Met een druk op de knop heb je alle benodigde data paraat. Dat maakt gesprekken makkelijker. We zijn zeer blij met Tim en hopen nog lang samen te werken

Richard Mulder, Hoofd Automatisering Zorgservice NL

Gebruikte toepassingen

Zorgservice NL gebruikt de volgende Tim applicaties:

Tim maakt verkoopgesprekken makkelijker

Wij zijn eigenlijk een bijzonder bedrijf. We maken niets zelf, we verhandelen medische hulpmidden. Maar onze sales verkoopt eigenlijk geen producten maar service. Deze insteek heeft ook gevolgen voor onze bedrijfsprocessen.’ Aan het woord is Richard Mulder, hoofd automatisering bij ZorgService NL, al een aantal jaren onderdeel van het grotere Mediq. ‘Vanuit ZorgService NL leveren wij rechtstreeks aan verzorgingstehuizen, woonzorgcentra en patiënten thuis. Het gaat dan met name om hulpmiddelen voor stoma, voedingsinfusen, urineopvangsystemen en incontinentieproducten. Maar wij leveren ook verbandmiddelen en verzorgingsproducten. Eigenlijk zijn we een soort postorderbedrijf. We zijn merkonafhankelijk en kunnen alles leveren wat het best bij de patiënt past. Wij onderscheiden ons op het gebied van service. Wij brengen eventueel de producten bij de bewoners/patïenten tot aan de kamerdeur. We zeggen wel eens; het enige wat we niet doen is zelf de “luier” ombinden! Iedere dag rijden chauffeurs van ons door Nederland om bij tehuizen producten af te leveren. Het gaat dan om ongeveer 1200 zendingen per dag. De artikelen die wij verhandelen vallen onder de Ziektekostenverzekeringswet. Dat betekent dat gebruikers zelf niet de kosten dragen, maar dat de verrekening via de zorgverzekeraars plaatsvindt. Het voorschrijven gebeurt uiteraard wel via de artsen in de diverse zorginstellingen.

Via het bedrijf Mediq Direct Diabetes leveren wij allerlei hulpmiddelen aan diabetespatiënten ‘Eigenlijk alles behalve de insuline. Daarvoor moet de patiënt nog naar een apotheek. Iedere dag gaan er ongeveer 900 pakketjes de deur uit voor deze patiënten. Deze producten worden verstuurd naar de mensen zelf. Zij bestellen de hulpmiddelen zelf telefonisch of elektronisch bij ons.

Eenvoudig programma

Tim was al actief bij moederbedrijf Mediq Direct, toen ZorgService overgenomen werd. ‘Het was dus logisch om over te gaan naar dat systeem toen we samengingen. We werkten tot dan toe voor ons relatiebeheersysteem met een door onszelf ontwikkelt softwareprogramma. Dat werkte prima, maar was natuurlijk wel eenvoudig. Tim kan veel meer. Alhoewel we lang niet alle mogelijkheden van Tim benutten, ben ik wel blij met het systeem. Vooral de koppeling met Accountview is prettig. Tim is zeer toegankelijk. De flexibiliteit is oneindig. Dat is tevens ook de valkuil. Je moet als organisatie zeer goede afspraken maken over de verschillende procedures. Een uniforme werkwijze is essentieel voor het optimaal gebruikmaken van Tim. Dat is het begin best lastig. Het wordt een wildgroei als je niet oppast. Maar nu we alles goed, strak georganiseerd hebben, zie ik alleen maar voordelen. De processen zijn nu sneller, makkelijker, overzichtelijker en toegankelijker. Ongeveer 12 mensen werken er hier actief met Tim. Voor ons is het primair een CRM-pakket voor de afdeling sales en marketing. Het gaat dan om relatie- en agendabeheer, maar ook om het maken van een verkoopplan. Je kunt met Tim namelijk heel gestructureerd je klanten in kaart brengen. Dat was voor de salesafdeling wel even wennen. Maar voor de continuïteit essentieel. Alle contacten, en vooral ook de historie van deze relaties zijn vastgelegd.’

Verkopen service

Het is eigenlijk gek; de mensen die onze spullen gebruiken, eigenlijk onze klanten, zijn niet onze relaties. Dat zijn de verzorgingstehuizen. Die worden benaderd door de salesafdeling. Het uitgangspunt van deze contacten is niet de verkoop van producten, maar de voorschrijvers en tehuizen bereid vinden om hun bewoners/patiënten door te verwijzen naar ons. We verkopen dus diensten. Het gaat om ongeveer 1000 contacten die voor sales van belang zijn. Daarvan zijn 250 tehuizen al vaste klant. De rest zijn zogenoemde prospects. Daarbij is een verkoopplan van groot belang. Tim maakt dat proces een stuk eenvoudiger.

Een bedrijf als ZorgService NL heeft met verschillende partijen te maken. De tehuizen, de fabrikanten van de hulpmiddelen maar natuurlijk ook de Zorgverzekeraars. ‘Die beïnvloeden ons werk enorm. Overleg met zorgverzekeraars vindt plaats op directieniveau, evenals contact met leveranciers. Die contacten zitten dus niet in Tim. Maar Tim heeft genoeg te doen met de verschillende tehuizen!

« Terug naar het overzicht