Omgaan met informatiewoestijnen – uit de Informatie Survival Kit

Gepost op: in de categorie: Opinies

Desert Sandstorm

Iedereen weet dat een woestijn een onherbergzame en uitermate droge plek is waar niets groeit en er weinig middelen voorhanden zijn. Het enige waar een woestijn in uitblinkt is natuurlijk de onmetelijke hoeveelheden zand, stenen en het gebrek aan water!

Er zijn 3 belangrijke regels om te overleven in een woestijn. Allereerst is het belangrijk dat je alles wat je hebt deelt met anderen. Water, voedsel, schaduw, etc. Als iedereen dat doet is de kans op overleven het grootst. Samenwerken is de tweede belangrijke regel. Met samenwerken kom je tegenslag te boven en ben je in staat meer te bereiken. Hiervoor is het echt nodig om eigen belang naar de achtergrond te schuiven. En last but not least; de noodzaak om te weten wat je doet. Goede voorbereiding en beschikken over de juiste kennis en kunde is essentieel.

Waarom een Informatie Survival Kit vraag je je af?

Momenteel is er voor organisaties zoveel informatie beschikbaar dat het lijkt of we in een informatiewoestijn belandt zijn. Het is steeds moeilijker om onderscheid te maken tussen de oneindige hoeveelheid informatie brokjes net als de zandkorrels in een woestijn. Overal waar je bent komt er informatie met zo’n snelheid op je af alsof je in een zandstorm staat. Het overleven in het huidige informatielandschap heeft dus veel overeenkomsten met de regels voor het overleven in een echte woestijn.

Voorbereiding
Allereerst een goede voorbereiding. Om te weten wat je doet als organisatie zul je moeten zorgen dat alle relevante informatie, kennis en kunde als belangrijke ‘survival’ resource voor iedereen beschikbaar is. Centraal, eenduidig en daarmee echt bruikbaar. Dit beschikbaar zijn moet natuurlijk zodanig plaatsvinden dat die informatie altijd en overal toegankelijk en up-to-date is.

Delen
Daarna zul je moeten delen wat je hebt. Het komt nog steeds voor dat informatie die kritisch is niet gedeeld wordt om te zorgen dat je eigen positie niet onder druk komt. Maar meestal is een medewerker zich niet bewust van het belang van de informatie die hij of zij verzamelt. Echter om succesvol te kunnen zijn zullen medewerkers veel moeten delen. Alle essentiële informatie die ze krijgen van processen, klanten, leveranciers, concurrenten, etc. Belangrijk is natuurlijk wel dat dit relevante informatie is om daarmee een eigen en bruikbaar informatielandschap te maken voor alle betrokkenen.

Samenwerken
Als laatste komt samenwerken. Als je relevante informatie en kennis beschikbaar stelt en continue deelt zul je ook beter samen kunnen werken waarmee uiteindelijk dus betere prestaties gerealiseerd kunnen worden. De kans op overleven en succes in het huidige informatietijdperk neemt daarmee sterk toe!

Het is duidelijk dat voor informatiewerkers een goede Survival Kit een noodzaak is en er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over het leven in de informatiewoestijn. De kans op overleven is, als je niet optimaal bewust bent van je eigen informatielandschap, erg moeilijk. Maak het jezelf makkelijker en praat eens met experts die daar al jarenlang ervaring in hebben. Softmakers is zo’n bedrijf.

 

Tags: , ,

Geschreven door:

Peter Weenink

Niet meer werken voor je informatie maar de informatie voor je laten werken. Pro-actief, intuïtief en omgeving sensitief. Na 30 jaar automatiseren en informatiseren wordt dit steeds meer werkelijkheid. Dat is waar ik het voor doe!

Nog geen reacties

Reageer